Subject: RE: Sekkumisuuring isakande tegemiseks laste õiguste kaitseks ja lapsevanemate toetamiseks
From: "Age Viira" <[email-masked]>
To: "Virve Lans" <[email-masked]>
Cc: "AKI info" <[email-masked]>
Date: Thu, 18 Jan 2024 16:47:20 +0200

Tere, Virve Lans.

Täname küsimuste ja tähelepanekute eest. Manustatud on ka täiendatud
taotlus (täiendused on tehtud track change formaadis, et neid eristada
algsest) ja palutud lisadokumendid. Vastame järgnevalt:

1.	Edastage nõusoleku võtmise vorm või selle kavand. Nõusoleku vormi
koostamisel palun arvestada, et tuleb eristada uuringus osalemise
nõusolekut ning andmekaitselist nõusolekut. Isikuandmete töötlemiseks
antav nõusolek peab vastama isikuandmete kaitse üldmääruse art 4 p 11 ja
art 7 sätestatule ning arvestades põhjenduspunkti 32.

Lisasime andmekaitselise nõusoleku informeeritud nõusoleku vormile LISA 1.

2.	Palun selgitage, kuidas esitatakse andmesubjektile teave
isikuandmete töötlemise kohta (isikuandmete kaitse üldmääruse art 12 – 14
sätestatud teave ehk nn andmekaitsetingimused). Kui andmekaitsetingimused
on juba koostatud, siis palun esitage need. Kui ei ole koostatud, siis
palun esitage kavand.

Civitta Eesti AS andmekaitsetingimused on lisatud ning link
andmekatisetingimustele (kirjeldatud LISAs 2) on lisatud informeeritud
nõusoleku vormile.

3.	Taotluse punkti D alapunkti 4 b kohaselt saadab Tartu
linnavalitsuse sotsiaal- ja tervishoiuosakonna juhataja valimisse sattunud
naistele e-kirja, milles pakutakse võimalust täiendavaks isakande
teemaliseks nõustamiseks. Palun edastage selle kirja kavand.

Kirja kavand on leitav LISA 3. Tegemist on kirja projektiga ning selle
lõplik sõnastus vaadatakse uuesti üle ja vajadusel täpsustatakse peale
intervjuude läbiviimist isadega ning lapseootel naistega.

4.	Taotluses nähtub, et intervjuud viiakse läbi ka ämmaemandate ja
lastekaitsespetsialistidega. Tuleb arvestada, et selle raames töödeldakse
ka ämmaemandate ja lastekaitsetöötajate isikuandmeid ning ka neile tuleb
nende isikuandmete töötlemise õiguslikke aluseid, eesmärke ja tingimusi
jne tutvustada.

Võtame arvesse, et tegemist on ämmaemandate ja lastekaitsetöötajate
isikuandmete töötlemisega. Tutvustame ka ämmaemandatele ja
lastekaitsespetsialistidele, kellega viiakse uuringu käigus läbi
intervjuud, uuringu eesmärki, andmete kogumise ja töötlemise eesmärke,
tingimusi, õiguslikke lauseid jne ning neilt võetakse allkiri
informeeritud nõusoleku vormile, kus on välja toodud ka andmekaitseline
nõusolek, vt LISA1.

5.	Taotluse kohaselt pöördute ka eetikakomiteesse. Kui olete
eetikakomitee kooskõlastuse saanud, siis palun edastage see.

Taotlus on hetkel menetlemisel Sotsiaalministeeriumi sotsiaal- ja
töövaldkonna uuringute ja                   analüüside ajutises
eetikakomitees.

6.	Taotluse punktis C on öeldud, et kogu andmete töötlus ja analüüs
toimub isikustamata andmetega. Kas ma saan õigesti aru, et andmete töötlus
ja analüüs toimub pseudonüümitud andmetega? Palun kirjeldage, kuidas
toimub isikuandmete pseudonüümimine.

Kogutud info analüüsimiseks kasutame intervjuude helifaile, millele on
salvestatud intervjueeritava hääl ning kogu antud info (kuid mitte nimi).
Kuna intervjuude üleskirjutust ei tehta, ei ole andmete pseudonüümimine
võimalik. Oleme vastava osa taotluses parandanud.

7.	Kas intervjuud ja vastaja isikuandmed säilitatakse koos? Palun
kirjeldage seda protsessi.

Intervjuud ja vastaja isikuandmed säilitatakse koos, sest ka inimese hääl
kuulub isikuandmete alla. Muus osas ei palu me intervjueeritaval end
tuvastada. Salvestisi hoitakse Civitta Eesti AS arvutis kohalikul kettal
(st mitte võrgukettal). Salvestistele on juurdepääs projektimeeskonna
liikmetel.

8.	Palun parandage taotluse punktis D alapunktis 3 ja 4 kirjeldatud
protsessi vastavalt meie 08.01.2024 toimunud vestlusele (kuidas kaasatakse
naised uuringusse, kuidas ja kes võtab nõusoleku jne).

Info taotluses parandatud.

9.	Kes, kui kaua ja kus hoiab isikuandmete töötlemise nõusolekuid?

Isikuandmete töötlemise nõusolekuid hoiab volitatud töötleja Civitta Eesti
AS, kontaktisik Helen Biin ([email-masked], tel 5661 4707).
Nõusolekuid hoitakse kuni projekti lõpuni, ent mitte kauem kui 31.12.2024.
Isikuandmete töötlemise nõusolekuid hoitakse Civitta Eesti AS arvutis.

10.	Kas planeeritavad intervjuud salvestatakse? Kui jah, siis kui kaua
salvestisi säilitatakse, kellel on salvestistele juurdepääs, kus
salvestisi hoitakse? Arvestada tuleb, et ka inimese hääl on üks
isikuandmetest.

Intervjuud salvestatakse. Salvestisi säilitatakse kuni projekti lõpuni,
ent mitte kauem kui 31.12.2024. Salvestisi hoitakse Civitta Eesti AS
arvutis kohalikul kettal (st mitte võrgukettal). Salvestistele on
juurdepääs projektimeeskonna liikmetel.

11.	Palun edastage intervjuude küsimustikud või selle kavandid (nii
uuringusse kaasatud naised/mehed kui ka lastekaitsetöötajate omad).

Intervjuude (alusuuring, rakendatavuse eeluuring ja rakendatavuse uuring)
kavandid on leitavad LISA 4.

12.	Taotluse punkti D alapunkt 4 b kohaselt tehakse
piloteerimisperioodi jooksul kord kuus väljavõte RR-st. Taotlusest tuleb
välja, et piloteerimisprojekt kestab 3 kuud. Kas ma saan õigesti aru, et
RR tehakse päring kolmel korral?

Piloteerimise käigus tehakse väljavõte rahvastikuregistrist üks kord,
andmed võetakse välja kolme kuu kohta tagasiulatuvalt. Näiteks kui
piloteerimisperiood algab aprillis 2024, siis tehakse väljavõte aprilli
alguses 2024. aasta jaanuari, veebruari ja märtsi kohta. Selliselt on
tagatud, et sama nõustamispakkumine ei jõua korduvalt ühe ja sama Tartu
linna registreeritud emani (nt on nõustamist pakutud ja uuringus osalema
kutsutud juba sünnitusjärgse koduvisiidi käigus), samuti vähendab
ühekordne väljavõte rahvastikuregistrist projekti halduskoormust. Vastav
parandus (üks kord andmete välja võtmine kolme kuu kohta vs andmete
väljavõtmine kord kuus kolmel korral) on viidud sisse taotlusesse.

13.	Taotluse punktis D alapunktis 4 b on öeldud, et
lastekaitsespetsialist selgitab ühendust võtnud emale pilootprojekti,
edastab teabelehe ja nõusoleku vormi. Palun esitage teabeleht või selle
kavand.

Teabeleht ja informeeritud nõusoleku vorm on leitav LISA 1.

14.	Taotluse punktis D alapunkt 4 c  kohaselt teeb Tartu
lastekaitsetöötaja kliendile ettepaneku isakande teemaliseks nõustamiseks.
Kuidas ettepanek tehakse?

Lastekaitsetöötaja teeb ettepaneku oma klientidele, kelle puhul peetakse
isakande teemalist täiendavat nõustamist asjakohaseks (sh arvestades, et
isakande teema avamine või selle lisamine lapse sünnitunnistusele ei tohi
kaasa tuua olukorra halvenemist lastekaitsetöötaja kliendile või tema
lastele) tavapärase klienditöö käigus suusõnaliselt. Lastekaitsetöötaja
selgitab kliendile, miks ta sellise ettepaneku teeb, mida nõustamine
endast kujutab ning et nõustamisega nõustumine ei ole siduv lubadus
isakande lisamiseks lapse sünnitunnistusele. Juhul, kui klient on
nõustamise saamisega nõus, edastab lastekaitsetöötaja kliendile teabelehe,
võtab lastekaitsetöötaja tema allkirja informeeritud nõusoleku vormile
ning annab edasi info ja ettepaneku rakendatavuse uuringus osalemiseks.

15.	Kas Civitta Eesti AS kasutab isikuandmete töötlemiseks
pilveteenust? Kui jah, siis millist ning kus asub pilveteenuse server?

Tuleb arvestada, et andmete edastamisel EL väljapoole on peamiseks
murekohaks, et nendes piirkondades kehtivad Euroopast erinevad
andmekaitsereeglid ning seetõttu ei pruugi olla tagatud piisav kaitse
isikuandmetele ja andmesubjekti õigustele. Sellest tulenevalt tuleb
jälgida, kas tegemist on piisava andmekaitsetasemega riigiga. Mittepiisava
andmekaitsetasemega kolmandatesse riiki isikuandmete edastades tuleb
rakendada isikuandmete kaitse üldmääruse art 46 kohaseid kaitsemeetmeid.
Isikuandmete töötlemine, sh säilitamine kolmandates riikides asuvates
serverites loetakse isikuandmete kaitse üldmääruse kohaselt isikuandmete
edastamiseks kolmandatesse riikidesse. Kui pilveteenuse osutaja serverid
asuvad väljaspool EL, tuleb uurida, millisele andmekaitsetasemele riik
vastab. Kolmandatesse riikidesse andmete edastamise kohta saab lugeda
siit:
<https://www.aki.ee/isikuandmed/andmetootlejale/isikuandmete-edastamine-va
lisriiki> Isikuandmete edastamine välisriiki | Andmekaitse Inspektsioon
(aki.ee).

Palun seda arvestada isikuandmete töötlemise serveri valiku tegemisel.

Civitta Eesti AS ei kasuta isikuandmete töötlemiseks pilveteenust. Andmeid
hoitakse Civitta Eesti AS arvutis kohalikul kettal (st mitte võrgukettal).
Salvestistele on juurdepääs projektimeeskonna liikmetel.

Täiendavate küsimuste korral oleme valmis vastama.

Parimate soovidega,

Age Viira
analüütik
Analüüsi ja statistika osakond
Sotsiaalministeerium

  _____

[email-masked]

Suur-Ameerika 1, 10122 Tallinn
 <http://www.sm.ee> www.sm.ee

 <https://sm.ee/>

From: Virve Lans <[email-masked]>
Sent: Monday, January 8, 2024 3:59 PM
To: Age Viira <[email-masked]>
Subject: Sekkumisuuring isakande tegemiseks laste õiguste kaitseks ja
lapsevanemate toetamiseks

Tere!

Sotsiaalministeerium esitas AKI-le taotluse isikuandmete töötlemiseks
uuringus „Sekkumisuuring isakande tegemiseks laste õiguste kaitseks ja
lapsevanema toetamiseks“.

Tutvudes taotlusega palun Teilt järgmist:

1.	Edastage nõusoleku võtmise vorm või selle kavand. Nõusoleku vormi
koostamisel palun arvestada, et tuleb eristada uuringus osalemise
nõusolekut ning andmekaitselist nõusolekut. Isikuandmete töötlemiseks
antav nõusolek peab vastama isikuandmete kaitse üldmääruse art 4 p 11 ja
art 7 sätestatule ning arvestades põhjenduspunkti 32.
2.	Palun selgitage, kuidas esitatakse andmesubjektile teave
isikuandmete töötlemise kohta (isikuandmete kaitse üldmääruse art 12 – 14
sätestatud teave ehk nn andmekaitsetingimused). Kui andmekaitsetingimused
on juba koostatud, siis palun esitage need. Kui ei ole koostatud, siis
palun esitage kavand.
3.	Taotluse punkti D alapunkti 4 b kohaselt saadab Tartu
linnavalitsuse sotsiaal- ja tervishoiuosakonna juhataja valimisse sattunud
naistele e-kirja, milles pakutakse võimalust täiendavaks isakande
teemaliseks nõustamiseks. Palun edastage selle kirja kavand.
4.	Taotluses nähtub, et intervjuud viiakse läbi ka ämmaemandate ja
lastekaitsespetsialistidega. Tuleb arvestada, et selle raames töödeldakse
ka ämmaemandate ja lastekaitsetöötajate isikuandmeid ning ka neile tuleb
nende isikuandmete töötlemise õiguslikke aluseid, eesmärke ja tingimusi
jne tutvustada.
5.	Taotluse kohaselt pöördute ka eetikakomiteesse. Kui olete
eetikakomitee kooskõlastuse saanud, siis palun edastage see.
6.	Taotluse punktis C on öeldud, et kogu andmete töötlus ja analüüs
toimub isikustamata andmetega. Kas ma saan õigesti aru, et andmete töötlus
ja analüüs toimub pseudonüümitud andmetega? Palun kirjeldage, kuidas
toimub isikuandmete pseudonüümimine.
7.	Kas intervjuud ja vastaja isikuandmed säilitatakse koos? Palun
kirjeldage seda protsessi.
8.	Palun parandage taotluse punktis D alapunktis 3 ja 4 kirjeldatud
protsessi vastavalt meie 08.01.2024 toimunud vestlusele (kuidas kaasatakse
naised uuringusse, kuidas ja kes võtab nõusoleku jne).
9.	Kes, kui kaua ja kus hoiab isikuandmete töötlemise nõusolekuid?
10.	Kas planeeritavad intervjuud salvestatakse? Kui jah, siis kui kaua
salvestisi säilitatakse, kellel on salvestistele juurdepääs, kus
salvestisi hoitakse? Arvestada tuleb, et ka inimese hääl on üks
isikuandmetest.
11.	Palun edastage intervjuude küsimustikud või selle kavandid (nii
uuringusse kaasatud naised/mehed kui ka lastekaitsetöötajate omad).
12.	Taotluse punkti D alapunkt 4 b kohaselt tehakse
piloteerimisperioodi jooksul kord kuus väljavõte RR-st. Taotlusest tuleb
välja, et piloteerimisprojekt kestab 3 kuud. Kas ma saan õigesti aru, et
RR tehakse päring kolmel korral?
13.	Taotluse punktis D alapunktis 4 b on öeldud, et
lastekaitsespetsialist selgitab ühendust võtnud emale pilootprojekti,
edastab teabelehe ja nõusoleku vormi. Palun esitage teabeleht või selle
kavand.
14.	Taotluse punktis D alapunkt 4 c  kohaselt teeb Tartu
lastekaitsetöötaja kliendile ettepaneku isakande teemaliseks nõustamiseks.
Kuidas ettepanek tehakse?
15.	Kas Civitta Eesti AS kasutab isikuandmete töötlemiseks
pilveteenust? Kui jah, siis millist ning kus asub pilveteenuse server?

Tuleb arvestada, et andmete edastamisel EL väljapoole on peamiseks
murekohaks, et nendes piirkondades kehtivad Euroopast erinevad
andmekaitsereeglid ning seetõttu ei pruugi olla tagatud piisav kaitse
isikuandmetele ja andmesubjekti õigustele. Sellest tulenevalt tuleb
jälgida, kas tegemist on piisava andmekaitsetasemega riigiga. Mittepiisava
andmekaitsetasemega kolmandatesse riiki isikuandmete edastades tuleb
rakendada isikuandmete kaitse üldmääruse art 46 kohaseid kaitsemeetmeid.
Isikuandmete töötlemine, sh säilitamine kolmandates riikides asuvates
serverites loetakse isikuandmete kaitse üldmääruse kohaselt isikuandmete
edastamiseks kolmandatesse riikidesse. Kui pilveteenuse osutaja serverid
asuvad väljaspool EL, tuleb uurida, millisele andmekaitsetasemele riik
vastab. Kolmandatesse riikidesse andmete edastamise kohta saab lugeda
siit: Isikuandmete edastamine välisriiki | Andmekaitse Inspektsioon
(aki.ee)
<https://www.aki.ee/isikuandmed/andmetootlejale/isikuandmete-edastamine-va
lisriiki> .

Palun seda arvestada isikuandmete töötlemise serveri valiku tegemisel.

Palun vastata esimesel võimalusel, kuid hiljemalt 22.01.2024 aadressil
[email-masked] <mailto:[email-masked]> . Palun selgitused ja täpsustused
taotlusvormile sisse viia ning algtekstist eristada. Ühtlasi pikendan
taotluse läbi vaatamist kuni 31.01.2024.

Virve Lans

jurist

 <mailto:[email-masked]> [email-masked]

+372 627 4132

ERAELU KAITSE JA RIIGI LÄBIPAISTVUSE EEST

Tatari 39 | 10134 Tallinn | Eesti

 <https://www.linkedin.com/company/estonian-data-protection-inspectorate/>
LinkedIn I
<https://www.facebook.com/andmekaitseinspektsioon/?locale=et_EE> Facebook
I  <https://www.youtube.com/@andmekaitse> Youtube